torsdag den 7. juli 2016

Christiansfeld

I denne uge er jeg i Sønderjylland, på campingferie med min kirke. Jeg bor i hytte, hvilket bestemt er en fordel med alt det regn vi har haft!
Det er første gang jeg er her, og det er virkelig hyggeligt. I går var der mulighed for en tur til Christiansfeld, som jo er kommet på UNESCOs verdensarvsliste. Jeg har aldrig været der før.
Der er utroligt fint med de gule murstenshuse, men jeg var meget overrasket over, at det faktisk kun er 2 gader og en kirke i midten som er hele "byen". Ihvertfald den del, som nu er på listen, og som tilhørte Brødremenigheden.

This week, I',m in southern Jutland, camping with my church. I stay in a cabin, which really is the best, considering all the rain we had!
It's my first time here, and it's really nice. Yesterday we had the opportunity to go see Christiansfeld, which has been put on the UNESCO world heritage list. I've never been there before.
It is amazingly pretty with the yellow brick houses, but I was so surprised that it is actually just 2 streets and a church in the middle as the entire "city". The part being on the list, anyway, which belonged to the Moravian Church.
Det andet, som overraskede mig, var, hvor kønsopdelt byen var. Mænd og kvinder boede i hver sin gade, gik ind af hver sin dør i kirken og havde hverken tid eller fysisk mulighed for at kommunikere. Ville nogen mand giftes, gik han til sin "ældste" som kontaktede kvindehuset, hvorefter der blev trukket lod mellem passende emner derfra. Fik han ikke ja eller nej, men trak "blank", måtte han vente til en anden gang........
De fik så heller ikke enormt mange børn, sammenlignet med det øvrige samfund.

The second, very surprising thing, was how strict the genders were separated in this town. Men and women lived in separate streets, entered the church through separate doors and had neither time nor physical possibility of communicating.
If a man wanted to get married, he went to his "elder" who contacted the women's house, and then they drew lots between fitting subjects. If he didn't get yes or no, but got "blank", he had to wait until some other time.......
This society didn't get quite as many children as the surrounding societies, which makes sense.
Selv kirkegården er kønsopdelt! Den hedder "Gudsager" og alle gravsten er ens og ligger der fortsat, helt tilbage fra 1700-tallet.
Det var virkelig et spændende sted, og honningkager fik jeg selvfølgelig også købt! (Faktisk ligger der også TO garnbutikker, og jeg nåede ind i den ene, men så skulle vi videre.... Det er jo svært at bestemme, når man får lov at køre med i andres bil!)

Even the graveyard is gender divided! It's called "field of God", and all tombstones are identical and still in place, back from the 18th century.
It was a very interesting place, and I did buy some honey cakes too! (Actually, this city holds no less than TWO yarn shops, and I found my way into one of them, but then we needed to get back..... It is kind of difficult to decide when to go back, when you get to ride someone else's car!)
Her er - - - - køligt. Typisk dansk sommervejr! Ihvertfald er jeg meget glad for at have temperaturtæppet med på ferie og kunne bruge det som sengetæppe! Det fungerer udmærket, selv om det overhovedet ikke er færdigt endnu.

This place is - - - - cool. Typical Danish summer! I'm really happy I brought my temperature blanket on this vacation, being able to use it as a bed blanket! It works quite well, although it's by no means done yet.

4 kommentarer:

  1. Det lyder som en hyggelig men kold tur. Godt du har taeppet med.
    Ja det er rigtigt naar man ikke koerer selv, men nu ved du de er der og saa kan du altid komme tilbage.
    Anede slet ikke at Christiansfeld havde en saa stram inddeling. Godt at laere noget hver dag.
    Jeg proever at tage solen med mig. Er meldt til strikkomsammen i MIlle marengs d 1 august og skal nok hilse. Betty-garn, hun er jo naesten familie, saa jeg hilser ogsaa der.
    Fortsat god tur. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også temmelig overrasket over Christiansfeld!
      Hvor lyder det hyggeligt med Mille Marengs og Betty-garn..... Rigtig god tur!

      Slet
  2. Det lyder godt nok interessant. Jeg så en udsendelse om Brødremenigheden for ikke så længe siden med Anders Agger. Har du mon set den?

    Jeg håber snart sommeren arter sig, så du ikke behøver bruge dit temperaturtæppe i utide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den har jeg ikke set, men kan måske nok finde den på DRs hjemmeside? Det lyder meget spændende.
      Håber VIRKELIG sommeren kommer tilbage. Lige nu er det solskin og faktisk dejligt varmt. Det må meget gerne fortsætte.....

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails