søndag den 10. juli 2016

Haderslev (og en vinder)

Torsdag tog jeg til Haderslev. Sådan helt alene. Det var dejligt! Jeg trængte til en lille tur og håbede at falde i en garnbutik. Hjemmefra havde jeg udset mig Garneriet og Uldtotten.
Domkirken ville jeg også gerne se, og det fortrød jeg bestemt ikke. 
Byen er gammel og smuk, og lige denne her gade var bare FOR fin, selv om det krævede et par forsøg at få billede uden skraldespande......

Thursday, I went to Haderslev. Alone. It was great! I needed a small trip and hoped to fall into a yarn shop. I had marked "Garneriet" and "Uldtotten" on my map.
I wanted to see the cathedral as well, and I didn't regret that. 
The city is very old and beautiful, and this exact street was just TOO pretty, even though it took a few tries to get a picture without trash-containers......
Kirken er imponerende stor og fin, med udstilling af messehagler i kælderen. Jeg gik rundt og morede mig med at se, hvor meget latin jeg kunne, og så købte jeg iøvrigt både et par cd'er og et par Luther-sokker til min bror. Der står selvfølgelig "Her står jeg og kan ikke andet". :-)

The church is very impressive in size and beauty, and they had a small exhibition of the priest's robes in the basement. I had fun testing my knowledge in latin, and then I bought a few cd's and Luther-socks for my brother. Of course they say "Here I stand, I can't do anything else". :-)
Garnbutikker mødte jeg også! Først "Garn og Gaver", hvor jeg købte garn til de to Master Yoda huer jeg har lovet at strikke. Tænker, at tredobbelt Vital MÅ kunne passe den der håbløse strikkefasthed.....

I also met yarn shops! First, "Garn og Gaver", in which I bought yarn for the 2 Master Yoda hats I promised to knit. I guess tripple yarn MUST help me get that hopeless gauge in the pattern......
Lige bag domkirken lå "Garnache". Uha da, for et dejligt sted! Selvfølgelig købte jeg også (næsten) kun fornuftige ting derinde. Vigtigst var et bundt garn til min "Gadebillede", da der vist ikke er helt nok til ærmet.
Jeg købte også garn til en kommende give-away. Nærmer mig nemlig indlæg nummer 3000! (vildt!) Det må I se senere.
Så faldt jeg i og købte Karen Noe garn på tilbud til en sommerbluse. Lækker, blød silke!

Right behind the cathedral was "Garnache". Oh my, for a wonderful place! Of course I also bought (almost) only sensible things in there. Most importantly, a skein of yarn for my "Gadebillede", since I really doubt I have enough for the sleeve.
I also bought yarn for an upcoming give-away. I'm getting close to post number 3000! (crazy!)
You'll get to see that later.
Then I stumbled and bought Karen Noe yarn on sale for a summer top. Soft silk!
Garneriet fandt jeg også. Det så desværre sådan her ud. Trist! Uldtotten fandt jeg aldrig.
Så hvis du kommer til Haderslev, så husk at støtte de butikker der stadig er der!
Endelig - vinderen af min give-away! Det blev Ellafanta, som får lidt inspiration når jeg har adressen og iøvrigt er hjemme i posthusets åbningstid. Tillykke!

I also found "Garneriet". Unfortunately, it looked like this. So sad! I never found "Uldtotten".
So if you happen to visit Haderslev, please support the shops that are still there!
Finally - the winner of my give-away! It's Ellafanta. Congratulations!

4 kommentarer:

  1. Ja - der er så smukt i Haderslev og hvor ville jeg gerne en tur derover igen. Min bror var overlæge på sygehuset fra 86-97. Han og familien boede i en kæmpekasse på Åbenråvej (Den kostede det samme som deres tidligere rækkehus i Greve :-D ) Der var rigeligt plads til resten af familien og vi kom der ofte :-D
    Grunden til, at Haderslev er så smuk, er at man fik bremset udviklingen med at rive gamle huse ned og bygge nye betonbyggerier i 60serne og 70serne. Man må altså ikke rive de gamle huse ned- facaderne skal bevares, så på mange af husene er det kun facaden mod gaden, som er bevaret og resten er nybyggeri :-D
    Da jeg kom derovre, lå der en strikkeforretning på torvet, som mest solgte designerstrik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende at høre! Det var en dejlig by at se.

      Slet
  2. Smuk tur rundt i Haderslev, - jeg har en veninde der, som arbejder ved Domkirken, så jeg kommer af og til forbi.
    Strikkede jeg ikke Master Yoda-huer i dobbelt garn? Det tror jeg, men de bestemmer lidt selv deres størrelse.... Ren magi ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig magisk! Sidst fik jeg det til at passe med det tykke eskimo-garn. Det er den underligste strikkefasthed.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails